Hi, Ik ben een SEO Specialist uit Zoetermeer

Zoekmachine optimalisatie bureau voor bedrijven

SEO Specialist Google

Inhoud

Als ervaren SEO Specialist uit Zoetermeer kan ik je helpen met alle vraagstukken rondom organische vindbaarheid. Deze pagina is voor bedrijven die opzoek zijn naar een SEO Bureau en meer willen weten over de basisbeginselen van zoekmachine optimalisatie in Google of YouTube.

Ga snel naar:

Wat is een SEO Specialist?

Een SEO Specialist of Consultant is een expert op het gebied van zoekmachine optimalisatie. SEO is een Engelstalig acroniem voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. SEO is onderdeel van online marketing en is verantwoordelijk voor verbeterde prestaties van websites in organische resultaten van zoekmachines, zoals: Google, Bing en YouTube.

Door het optimaliseren van websites voor zoekmachines met zoekopdrachten kan een zoekmachine websites beter begrijpen (indexeren) en beoordelen (ranken). Dit zorgt ervoor dat webpagina’s van een website in de zoekresultaten van Google vindbaar worden, zodra een gebruiker een zoekopdracht gebruikt dat relevant is voor jouw bedrijf, doelgroep, product of dienst. Op deze manier krijgt een website meer bezoekers. Dit resulteert in meer leads en omzet.

Wat doet een SEO Expert?

Een SEO Expert is een specialist in SEO en is verantwoordelijk voor het verbeteren van organische zoekresultaten in zoekmachines, zoals Google. Zodra gebruikers van Google een woord of zin gebruiken dat relevant is voor jouw bedrijf of doelgroep wordt je in de top van de gratis zoekresultaten vertoond. Bijvoorbeeld: als je in het gratis gedeelte van Google wilt presteren als Advocatenkantoor in Amsterdam, wil je vindbaar worden op relevante rechtsgebieden en rechtelijke procedures of problemen. Met een strategische aanpak zorgt een SEO Specialist dat je hierop vindbaar wordt, zowel lokaal als landelijk.

SEO Specialist Zoetermeer SERP

1. Keyword analyse

In de basis begint SEO met een zoekwoordenonderzoek naar keywords die relevant zijn voor jouw bedrijf, doelgroep, product of diensten. Keywords zijn zoekopdrachten die gebruikers van zoekmachines invoeren of inspreken om te vinden wat zij zoeken. Met Google’s Keyword Planner kan je onderzoek doen naar keywords. Hierbij krijg je inzicht in maandelijkse zoekvolumes en concurrentieniveaus per keyword. Met Google’s auto suggest functie, Semrush Featured Snippets analyse en Answerthepublic.com kan je een verdiepende keyword analyse doen. Vooral interessant nu voice search steeds populairder wordt en je hierdoor uiterst relevant kunt zijn voor jouw doelgroep. Samen met lokale keywords, kan je met voice en long tail zoekopdrachten ook op korte termijn resultaten behalen.

2. Content optimalisatie

In het algemeen is optimalisatie verdeeld in on-page en off-page optimalisatie. On-page is gerelateerd aan het technische en content aspect van de website. Content verwijst naar afbeeldingen, video’s en andere bronnen die nuttige zijn voor Google en haar gebruikers (jouw potentiële klanten). Optimaliseer pagina titels, meta beschrijvingen, URL’s en headers (H1, H2, H3 etc.). Zorg dat elke pagina een ander doel dient. Zorg voor meerwaarde aan gebruikers van zoekmachines. Implementeer relevante interne links and creëer een heldere structuur van elke individuele pagina en website in het algemeen. Bekijk het als een boek met hoofdstukken en een boek in een bibliotheek.

3. Technische optimalisatie

Technische website optimalisatie bedekt een breed spectrum aan elementen. Het verbeteren van de website snelheid, door het creëren van minder requests en het verkleinen van bepaalde bronnen zal Google waarderen. Minimaliseer het aantal foutmeldingen en zorg dat redirects juist staan ingesteld. Wanneer je een e-commerce platform of webshop hebt, zorg dat je extra aandacht besteed aan paginering, sortering en filtering. Beveilig je website met een geldig SSL Certificaat en zorg dat HTTP wordt omgeleid naar HTTPS. Markeer data met JSON voor sitelinks, ratings, prijzen en andere verrijkende elementen. Dit zorgt ervoor dat Google je website beter kan begrijpen en je klik-kans doet vergroten. 

4. Autoriteit en linkbuilding

Zonder autoriteit is website niet veel waard. Vooral wanneer je concurrentie groot is zal je extra zorg moeten dragen voor een goede website structuur en het bieden van hoogwaardige content. Op deze manier kan je goed presteren met minder autoriteit. Backlinks, citations, reviews, pr-activiteiten en social media interactie zijn factoren van belang bij het bepalen van jouw autoriteit. Backlinks zijn het meest besproken. Backlinks zijn links van andere relevante website naar jouw website. Dit proces noem je linkbuilding. In theorie, wanneer je goede kwaliteit content hebt, zullen mensen zelf jouw content online delen. In de praktijk is dit niet altijd realistisch en zal je actief links moet werven. Met behulp van deze linkbuilding technieken kan je meer backlinks verkrijgen naar je website.

5. Andere rankingfactoren

Tien jaar geleden was SEO en presteren in Google veel makkelijker. Je kon eenvoudig zoekmachines manipuleren met trucjes, slechte backlinks en slechte content. Deze zogenaamde Black Hat SEO tactieken worden nog steeds gebruikt, maar Google wordt slimmer en benadeeld websites die deze tactieken gebruiken. Het Google algoritme wordt slimmer (Rankbrain). Machine learning zorgt ervoor dat Google haar gebruikers steeds betere zoekresultaten geeft, die ook echt haar bezoekers tevreden stelt. Factoren zoals tijd op jouw website, bounce rate en door-klik-ratio (CTR) maken Google slimmer in het bepalen welke pagina of website relevant is.

SEO of SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoekmachine adverteren in zoekmachines, zoals: Google met Google Ads. Bijna elke zoekmachine heeft organische (SEO) en betaalde zoekresultaten (SEA). Advertenties zijn betaalde zoekresultaten en staan bijna altijd bovenaan. Je betaald hierbij per klik of impressie. Kosten kunnen al snel oplopen van € 1,- naar € 5.- tot € 20,- per klik, zonder nog enige omzet. Het zoekwoord bepaald wat je betaald. Zodra je stopt met betalen of overboden wordt ben je direct verdwenen uit de betaalde zoekresultaten. Organische resultaten zijn duurzaam en verdwijnen niet zomaar. Een combinatie van beide is gebruikelijk, maar niet altijd noodzakelijk.

Meer over zoekmachines

Google is de populairste zoekmachine voor een SEO Specialist, maar niet de enigste. Bing, Yahoo! YouTube, Google Maps, Amazon, App Stores en Ebay zijn andere zoekmachines die behoren tot het werkveld van een SEO Specialist. Yandex is vooral populair in Rusland en Baidu in China. Allegro is een populaire variant op Amazon, dat vooral gericht is op Polen. Zo zie je dat elke zoekmachine haar eigen doelgroep heeft, zowel op macro als micro niveau.

Organisch bereik in Linkedin

Bijna elke zoekmachine heeft organische en betaalde zoekresultaten. Elke zoekmachine heeft haar eigen werkwijze om te presteren. Linkedin is een social media en organisch kanaal met een uitzonderlijk groot organisch bereik en interactiewaarde. Dit in tegenstelling tot Facebook, waar een organische post relatief snel afsterft en minder opvalt.

SEO voor YouTube

Bij YouTube zijn de groeikansen nog enorm. YouTube is onderdeel van Google en is na Google de grootste zoekmachine met dagelijks miljarden kijkuren. SEO voor YouTube is niet alleen belangrijk voor vindbaarheid in YouTube, maar ook in Google. Invloeden van meerdere online kanalen komen samen in Google. Dit geldt niet alleen voor YouTube, maar ook social media kanalen en verschillende review portals of online nieuwsbronnen. Dit maakt onderdeel van je merkstrategie. Kies de kanalen die passen bij je doelgroep en start met optimalisatie. Bekijk deze video van Backlinko over SEO in YouTube.

Voice search als zoekopdracht

Voice search zijn spraakgestuurde zoekopdrachten in zoekmachines. Sinds de introductie van Google Home apparaten zijn gesproken zoekopdrachten in enorm toegenomen. Het zijn vooral lange zoekopdrachten, zoekvragen en zoekopdrachten gerelateerd aan het vinden van een bedrijf in de buurt. Zoekopdrachten zijn daarom lang niet meer alleen geschreven.

Naast Google Home heb je de Google Assistant op je smartphone of Alexa en Siri. Voice search maakt zoeken in Google makkelijker. De groei aan gesproken zoekopdrachten zal alleen maar toenemen. Dit betekent groeikansen voor bedrijven en websites die hierop inspelen. Featured snippets, structured data, long tail keywords, vragen als zoekopdracht en groeiende lokale zoekopdrachten.

De mogelijkheden in zoekmachines veranderen continue met (tijdelijke) trends en echte ontwikkelingen. Google Jobs, Google Flights en directe hotel of wellness boekingen via Google groeien steeds meer. Bezoekers spenderen steeds meer tijd op Google, omdat Google haar bezoekers op Google al een antwoord geeft op een vraagstuk of zoekopdracht. Voice search, image search, structured data, AMP’s, HTTPS, featured snippets, rich snippets, Google Mijn Bedrijf en mobiel. Het gebruik van meerdere zoekmachines, zoals YouTube wordt steeds belangrijker. Creëer enkele sterke pagina’s, in plaats van meerdere zwakke pagina’s gericht op een keyword. Denk aan jouw bezoekers als eindgebruiker, niet Google of een andere zoekmachine. Bekijk deze video van Neil Patel en leer meer over trends en ontwikkelingen binnen het SEO landschap.

SEO Specialist uit Zoetermeer

Nu ben je bekend met de basisbeginselen van een SEO Specialist. Ervaren en deskundig over een brede reeks vaardigheden. Marketing, copywriting, technologie, HTML, CSS, JS, JSON, webdesign en gebruikersvriendelijkheid spelen een belangrijke rol in succes met SEO voor elk bedrijf. Als SEO Specialist uit Zoetermeer biedt ik hulp met alle aspecten rondom organische vindbaarheid in zoekmachines van Google en YouTube.

SEO diensten

Enkele SEO diensten waarmee ik hulp biedt zijn als volgt: website migraties, e-commerce SEO, lokale SEO, Google Maps, content strategie, technische optimalisatie, copywriting, mobiele optimalisatie, linkbuilding, zoekwoorden onderzoek, voice search, Google Mijn Bedrijf, content gap, YouTube optimalisatie en het doorvoeren van wijzigingen voor meer bezoekers, leads en omzet. Bekijk de FAQ voor antwoorden op vragen of neem vrijblijvend contact met me op voor advies.

FAQ over SEO.

Vragen en antwoorden

Zoekmachines zijn websites zoals Google, Bing en YouTube. Maar ook Ebay, Amazon, Google Maps, App Stores en Linkedin zijn zoekmachines. Dit soort websites zijn enorm populair en worden dagelijks gebruikt door duizenden bezoekers om producten, diensten en andere informatie te zoeken die voor hen relevant kan zijn.

Organische zoekresultaten zijn de ‘natuurlijke’ en gratis zoekresultaten in Google. Dit in tegenstelling tot betaalde zoekresultaten. Betaalde resultaten zijn advertenties en verdwijnen direct als je geen budget hebt. Organische zoekresultaten zijn duurzaam en behoren tot het werkveld van een SEO Specialist.

Een SEO Specialist is een expert in website optimalisatie voor gebruikers van zoekmachines, zoals Google, Bing en YouTube. Op deze manier maakt een SEO Specialist jouw bedrijf zichtbaar in de organische zoekresultaten van Google met zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw bedrijf, product of dienst. Dit heeft als gevolg meer bezoekers, leads en omzet met jouw website.

Een SEO Consultant, Expert of Specialist zijn identiek. In sommige gevallen wordt er een verschil gemaakt, waarbij een consultant vooral strategisch werkt aan bureauzijde en een specialist ook uitvoerend is en vooral te vinden is binnen bedrijven.

Google Keyword Planner, Analytics, Search Console, Tag Manager, Data Studio, Semrush, Ahrefs, Screaming Frog, Deepcrawl, Answerthepublic, Siteliner, Majestic, Google Trends en nog veel meer.

Voice search, image search, structured data, rich snippets, HTTPS, het gebruik van meerdere zoekmachines, Google My Business, Google Maps, mobiele optimalisatie, clusteren en samenvoegen van content op 1 pagina in plaats van meerdere zwakke pagina’s. YouTube, branding en nog meer.

Moz, Neil Patel, Ahrefs, Backlinko, Search Engine Journal and Search Engine Land zijn enkele van de populairste nieuwsbronnen.

De bekendste fout is om Google en SEO te behandelen als een truc of magie. Het ontbreken van een (lange termijn) plan gericht op organische vindbaarheid. SEO als individueel kanaal behandelen en niet integreren in een algehele strategie, waarbij verschillende kanalen elkaar assisteren om naamsbekendheid, rankings, verkopen en terugkerende klanten te maximaliseren. De oneindige creatie van pagina’s met magere en tegenstrijdige inhoud, waardoor organische prestatie achter blijven. Groot willen presteren met minimaal budget en tijd. Soms kan het slim zijn om juist te richten op een kleine markt of gebied voor een hogere relevante waarde, waardoor een klein bedrijf grote concurrenten kan verslaan. Het ontbrekend van geduld door de hedendaagse obsessie met directe voldoening. Korte termijn resultaten zijn mogelijk, maar heb vooral geduld. Zie SEA niet als permanente vervanging voor SEO. Combineer SEO met SEA voor een verbeterde zichtbaarheid, korte en lange termijn resultaten.

Zoekmachine optimalisatie is geen magie of truc. Het is een bewezen methode voor succes. Desondanks, bestaat in ondernemerschap geen garantie. De enige garantie die bestaat is als je niks doet er ook niks gaat veranderen. Wat doe je om toch succesvol te worden? Gewoon hard werken en een bedrijf inhuren is niet de oplossing. Slim werken met de juiste expertise, ervaring en mensen. Met een betrokken en ervaren SEO Specialist heb je een recept voor succes. Met een kansenonderzoek kan ik bepalen wat de verwachte kosten en opbrengsten zijn voor jouw website. Op basis van doelen en analyses kan ik bepalen welke middelen nodig zijn om groei te behalen. Op deze manier weet je precies wat je kan verwachten.

Zes maanden tot een jaar kan je hanteren als vuistregel. De tijd voordat je resultaten ziet is verschillend per website. Wat zie je precies als resultaat? Betere posities in google, meer bezoekers of omzet? Resultaten kan je behalen binnen een paar dagen of weken, maar laat dit geen regel zijn. SEO is een lange termijn investering, waarbij kleine bedrijven multinationals kunnen overstijgen in de organische zoekresultaten met een gepaste aanpak. Laat je vooraf informeren. Ik kan je helpen met korte en lange termijn resultaten.

In groeiende concurrerende markten eist het steeds meer deskundigheid en creativiteit om te presteren in Google. Om SEO te leren is ervaring belangrijk. Werk binnen kleine marketingbureau’s en grote agencies om het vak te leren. Op deze manier leer je werken met internationale brands, lokale bedrijven en start-ups. Als je het leuk vind zal je het leren. SEO is geen truc, maar gebaseerd op vaardigheden, ervaring en creativiteit. 

Voor particulieren en bedrijven geef ik SEO trainingen en cursussen in Zoetermeer of op locatie. Neem contact met me op en vraag naar de mogelijkheden.

Factoren die van inlvoed zijn op de positie in Google. Content, techniek en backlinks zijn de bekendste factoren. In toenemende mate zijn factoren zoals door-klik-ratio vanuit Google, bounce rate en tijd op een pagina belangrijke factoren. Daarnaast is website structuur, authenticiteit, mobiele bruikbaarheid en branding enorm belangrijk. Branding heeft betrekking op backlinks, citations, social media interactie, online PR, reviews en meer.

Is het een kwestie van kosten of opbrengsten? De belangrijkste vraag is: wat gaat SEO jou opleveren? Dit kan ik voor je uitzoeken in een kansenonderzoek. De kosten voor SEO zijn afhankelijk aan een groot aantal factoren, zoals: concurrentie intensiteit, status website, complexiteit verwachte optimalisaties, looptijd werkzaamheden, wensen en doelstellingen. Bijna met elk budget weet ik resultaten te behalen. Vooraf bespreken we de verwachte werkzaamheden, opbrengsten en kosten. Op deze manier weet je precies wat je kan verwachten.

Betere posities in Google, meer websitebezoekers, leads, omzet en rendement uit je website. Een concreet antwoord hierop bestaat helaas niet. Elke situatie is anders. Dit is afhankelijk van de productwaarde, doelgroep, concurrentie, huidige status website, zoekvolumes en beschikbare middelen. Ik hoor graag meer over jouw bedrijf en doelstellingen, zodat ik er meer over kan vertellen. Neem vrijblijvend contact met me op voor advies.